Soorten Google sancties
Google-sancties zijn sancties die Google oplegt aan websites die slechte SEO praktijken toepassen. Dit leidt tot lagere organische rankings en online zichtbaarheid en soms zelfs tot het volledig verwijderen van de pagina uit de zoekresultaten van Google. Deze sancties kunnen betrekking hebben op zoekopdrachten, een specifieke url of zelfs de hele website. Hierbij zijn er 2 soorten sancties:
- Handmatige sancties – deze worden opgelegd door Google-medewerkers en vereisen ook een handmatige verzoek tot herstel.
- Algoritmische boetes – deze worden automatisch door de Google algoritme toegepast en vereisen een oplossing die de site eigenaar ook automatisch kan oplossen als tot een verbetering leidt wanneer Googlebot je website opnieuw bezoekt; bekende algoritmische straffen vonden plaats vanwege updates van Penguin, Panda, Intrusive Interstitials en Page Experience.
Hoe weet je of je gestrafd bent?
Als webbeheerder kun je in de Google Search Console de ‘gezondheid’ van je site checken. Hier kun je dus ook eventuele fouten vinden die Google heeft gevonden op je website.
Het vinden van handmatige straffen is mogelijk door een vink te zetten bij het vakje Handmatige acties. Op een ‘gezonde’ website zal je zien dat alles in orde is.
Zie je echter rode strafberichten, dan weet je dat er wat aan de hand is en welke problemen zijn gedetecteerd.
De reden dat je zulke fouten krijgt ligt vaak in het feit dat er bij voorbeeld onjuiste externe (betaalde) links zijn geplaatst, het overmatig gebruik van zoekwoorden of dat automatisch gegenereerde content met opzet aan pagina’s is toegevoegd om de ranglijst te manipuleren.
5 meest voorkomende Google sancties
Er zijn vele factoren die bij kunnen dragen aan een hogere boete risico bij Google. Voor een volledige lijst kun je daarom gerust contact op nemen met ons SEO team. Daarom zal ik in deze blog 5 veelvoorkomende Google sancties behandelen.
1. Keyword stuffing
Keyword stuffing is een oude SEO-tactiek waarbij heel veel zoekwoorden worden toegevoegd om een pagina kunstmatig te ‘optimaliseren’. Je herkent het aan stukken opgevulde zinnen die onnatuurlijk ergens ertussen worden gezet of soms uit verband zijn op een pagina, en soms ook in de vorm van vermeldingen, en dit is een zeer duidelijke negatieve SEO-rankingsfactor.
Advies:
- Gebruik je keyword 1x in je H1, titel en omschrijving.
- Maak gebruik van synoniemen en long tail keywords.
- Hanteer een duidelijk koppen structuur.
2. Thin content
Webpagina’s die veel te weinig content bevatten of geen waarde geven aan de bezoeker zullen nooit goed ranken. Probeer daarom altijd kritisch te kijken naar de inhoud van de pagina en of deze de juiste informatie bevat voor de gebruiker. Een product pagina op je webshop zonder omschrijving, levertijden of verzending informatie is een zeer ‘waardeloze’ pagina voor de gebruiker.
Advies:
- Check je Google Analytics welke pagina’s heel weinig traffic hebben en bekijk deze kritisch.
- Verrijk je productinformatie met alle relevante gegevens die je als koper ook zou willen weten.
- Voeg indien mogelijk video’s en afbeeldingen toe ter ondersteuning van de pagina en voorzie afbeeldingen van een alt-tekst.
3. Dubbele content
Meerdere pagina’s die exact dezelfde content bevatten noemen wij duplicate content.
Het maken van pagina’s met dezelfde content is in die zin jammer, omdat je de Google bots laat werken om iets te laten indexeren wat ze al hebben geïndexeerd. Oftewel je verspilt de tijd van de Google sitecrawl bot en daarmee raken de spiders in de war over welke URL getoond moet worden in de SERP (zoekresultaten).
Advies:
- Stel een www of non-www canonical link in zodat alleen de juiste hoofd url wordt geïndexeerd.
- Je CMS moet eenvoudig duplicate content kunnen herkennen – wij werken met WordPress CMS die dat dus kan.
- Heb je een webshop, let dan extra goed op dat je geen dubbele producten aanmaakt maar deze daadwerkelijk uniek maakt.
4. Slechts links
Misschien wel de meestvoorkomende sanctie vanuit Google is de checken die Google doet op je backlinks. Heb je externe links die verwijzen naar je website, dan is het goed om te letten wat de kwaliteit is van deze links. Manieren om dit te herkennen zijn:
- Er verschijnen in een zeer korte tijd veel backlinks (wat kan betekenen dat de links kunstmatig zijn).
- Veel onnatuurlijke links van slechten domeinen of betaalde blognetwerken (PBN’s) of linkfarms.
- Er zijn heel veel links geplaatst naar je website vanaf één pagina.
- Je backlinks hebben allemaal dezelfde keyword.
Advies:
- Check regelmatig of je schadelijke backlinks hebt; neem contact op met webmasters en vraag deze om de slechte link te verwijderen; doen ze dit niet dan kun je de link ‘afwaarderen’ met de Google Disavow-tool.
- Besteed je kwalitatieve linkbuilding uit met bewezen white-hat-tactieken (bijvoorbeeld gebroken linkbuilding, link gap, skyscraper en meer).
- Diversifieer je linkankers.
5. Cloaking
Cloaking is een beruchte black-hat SEO-tactiek waarbij in de html of css verschillende inhoud wordt getoond op dezelfde pagina zien.
Bijvoorbeeld door trefwoorden of links op een pagina te verbergen met behulp van kleur, grootte, CSS-stijlen, enz. Sommige meer geavanceerde vormen van cloaking zijn het tonen van verschillende webpaginaversies aan de gebruiker mens en de Googlebot.
Advies:
Controleer je Google Search Console en onderzoek met de URL-inspectietool om te controleren hoe Googlebot deze ziet. Zie je fouten of problemen, informeer dan je webbouwer om deze te herstellen.
Besteed je SEO uit
De SEO experts van Crossmedia House hebben 10 jaar ervaring in SEO en kunnen jou ontzorgen met content optimalisatie, linkbuilding en technische SEO zodat je website optimaal scoort in de organische resultaten.
Bekijk onze SEO pakketten of neem contact met ons op voor een offerte.