Home Blog 12 redenen voor een clean en simpel webdesign
Let's Collab
12 redenen voor een clean en simpel webdesign
  • 2 aug 16:25
  • 7 min.
  • Design
roy monteiro grafisch vormgever
Roy Monteiro

12 redenen voor een clean en simpel webdesign

Jouw website is de digitale etalage van jouw bedrijf. Als het ontwerp ervan tekortschiet, kunnen mensen besluiten om geen zaken met jou te doen.

Volgens onderzoek, beoordeelt 48% van de mensen de geloofwaardigheid van een bedrijf op basis van het ontwerp van de website. En het onderzoek is duidelijk: simpelere ontwerpen zijn beter.

Dit zijn de 12 redenen waarom jouw website een clean webdesign nodig heeft.

1. Simpel ontwerp is tijdloos

Simple webdesign is tijdloos

Een van de grootste problemen met websites is dat ze snel verouderd raken. Zodra je bijna klaar bent met een update, is het alweer tijd voor een andere. Maar dat hoeft niet zo te zijn.

Drukke ontwerpen verliezen hun aantrekkingskracht en worden snel verouderd. Maar de geschiedenis heeft aangetoond dat eenvoudige ontwerpen, zoals het ‘Keep Calm and Carry On‘-affiche uit 1939 van Groot-Brittannië, de tand des tijds doorstaan.

Door een eenvoudig webdesign op je website te gebruiken, kun je de veranderende trends van websites weerstaan. Met een eenvoudig kleurenschema en basic, maar vetgedrukte typografie kun je websitebezoekers lang tevreden houden.

Je hebt minder revisies nodig en kunt geld besparen door minder vaak te updaten. Belangrijker nog, je website behoudt jarenlang een aantrekkelijke uitstraling.

2. Simpel ontwerp is gemakkelijker te scannen

Het is geen geheim dat internetgebruikers niet elk woord op jouw website lezen. Volgens Adobe skimt 58% van de gebruikers artikelen als ze beperkt zijn in tijd.

Om het aantal mensen dat de belangrijkste delen van jouw inhoud ziet te maximaliseren, is het essentieel om je ontwerp tot de essentie te beperken. Door onnodige elementen te verwijderen, kun je de aandacht van de lezer richten op wat het belangrijkst is.

“One Day Without Google” gebruikt witruimte om het voor lezers gemakkelijk te maken om binnen enkele minuten na het bezoek te begrijpen waar de site over gaat.

Het meest voorkomende tegenargument tegen dit type ontwerp heeft te maken met de inhoud. Wat moet je doen als je veel pagina’s en gegevens hebt die je wilt promoten? Voor een antwoord kijk ik naar goed ontworpen nieuwssites.

Aangezien je de meest belangrijke inhoud kiest, kun je jouw tekst gemakkelijk scanbaar maken en het aantal mensen vergroten dat leest wat je te bieden hebt.

3. Simpel ontwerp is toegankelijker

Naarmate het internetgebruik groeit, neemt ook het aantal mensen met beperkingen en alternatieve manieren om jouw inhoud te consumeren toe.

Elke website moet functies bevatten die het toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen. Gelukkig is een eenvoudig ontwerp gemakkelijker toegankelijk te maken.

Zonder de fragiele franjes die gebruikers vaak ervan weerhouden om van jouw site te genieten, biedt een clean ontwerp een positieve ervaring voor iedereen. Om het aantal mensen dat jouw site kan bekijken te vergroten, voeg je minimalistisch en toegankelijk ontwerp toe.

4. Simpel ontwerp verwijdert het opdringerige gevoel

Een van de grootste problemen van opzichtige websites is dat ze te “verkoopgericht” lijken. In een poging om inkomsten en conversies te verhogen, stoten complexe sites potentiële klanten vaak af.

Minimalistisch ontwerp daarentegen nodigt bezoekers uit om te leren zonder het gevoel te hebben dat de site iets probeert te verkopen. De focus op esthetiek kan elke site visueel aantrekkelijker maken.

En omdat de oproep tot actie kan worden geïntegreerd in het ontwerp van de site, zullen gebruikers minder snel het idee hebben dat ze geconfronteerd worden met een verkooppraatje.

Simpel webdesign verwijdert het opdringerige gevoel

5. Simpel ontwerp laadt sneller

De laadtijd van een website is een kritische factor voor SEO en gebruikerservaring. Volgens onderzoek, neemt het bouncepercentage van een website met 100% toe wanneer een pagina vier seconden nodig heeft om te laden.

De functies die een site vertragen zijn doorgaans complexe afbeeldingen, functies en opties. Door deze elementen te elimineren zal een minimalistische website razendsnel laden en nieuwe lezers en meer zoekmachineverkeer aantrekken.

De minimale hoeveelheid tekst op een site zorgt voor een bliksemsnelle snelheid.

6. Simpel ontwerp is gemakkelijker te gebruiken

Het hele doel van jouw website is dat bezoekers het gebruiken. Een eenvoudige manier om de bruikbaarheid van jouw website te verbeteren, is door het te vereenvoudigen. Door het aantal opties op de site te beperken, kun je de gebruikerservaring verbeteren.

Het eerste punt om te beginnen is het navigatiemenu. Verwijder onnodige opties of knoppen waar slechts een paar mensen op klikken. Eenmaal het navigeren vereenvoudigd is, verbeter je de homepage.

Mensen volgen meestal de aanwijzingen die je hen geeft, dus je kunt het beste minimale inhoud op de voorpagina van de site plaatsen en slechts één actie stimuleren.

Op deze manier kun je gebruikers naar jouw best verkopende producten leiden of een gratis proefperiode starten in plaats van lukraak andere inhoud te bekijken. Met een zorgvuldig ontworpen en intentioneel ontwerp kun je jouw site gemakkelijker te gebruiken maken voor bezoekers en het meeste uit jouw site halen.

7. Simpel ontwerp verbetert conversieratio's

Een van de frustraties die ik vaak zie bij de sites die ik bezoek, is dat ze er verouderd en oud uitzien.

Hoeveel ik ook weet dat dit geen betrouwbare factor is voor de waarde van de site en de kwaliteit ervan, kan ik niet anders dan opmerken dat de website blijkbaar geen prioriteit is voor de eigenaar van het bedrijf.

Aangezien ik goed op de hoogte ben van de waarde van een kwalitatieve website, vertelt dit mij dat de eigenaar van het bedrijf niet serieus is over conversies of verkoop.

Het werk dat je in je ontwerp steekt, kan een enorme invloed hebben op het geld dat je verdient met jouw site. Een eenvoudig ontwerp is een manier om te laten zien dat je serieus bent over jouw merk.

Door een eenvoudig ontwerp te gebruiken, kan de focus op de producten liggen en worden de verkoop gestimuleerd.

8. Simpel ontwerp is gemakkelijker te bouwen en te repareren

Het ontwerpen van een website is op zichzelf niet “gemakkelijk”. Maar als je een enorme, rommelige site hebt, kan het moeilijk zijn om de zaken georganiseerd te houden. En als je de site moet bijwerken, wordt het al snel een gedoe.

Maar misschien nog wel mooier dan het schone en eenvoudige ontwerp dat hij heeft gebruikt, is dat zijn code onberispelijk is. Het is eenvoudig, en als je een bug wil oplossen, kost het niet veel tijd.

Dit soort ontwerp leidt tot gemakkelijk leesbare, gebruiksvriendelijke code die eenvoudig kan worden bijgewerkt en gemakkelijk te onderhouden is.

9. Simpel ontwerp wekt vertrouwen

Als je iets wilt verkopen via jouw website, moet je ervoor zorgen dat je het vertrouwen van jouw bezoekers kunt winnen. Maar dat kan moeilijk zijn als je een rommelige en drukke website hebt.

Onderzoek naar online e-commerce sites heeft aangetoond dat de presentatie direct verband houdt met het vertrouwen dat kijkers hebben in de site.

Om vertrouwen op te bouwen met jouw websiteontwerp, gebruik je overvloedig veel witruimte. Houd het ontwerp simpel en richt elke pagina op één ding tegelijk.

Simpel website ontwerp wekt vertrouwen

10. Simpel ontwerp is goedkoper om te hosten

Hoe minder overbodige inhoud je op jouw website hebt, hoe minder ruimte het inneemt op de server.

Een grote website met veel afbeeldingen en video’s neemt veel ruimte in beslag om te hosten, terwijl een clean en eenvoudig ontwerp de werklast voor jouw server vermindert. (Bovendien zal die ruimtevreter je conversieratio ook doen dalen.)

Dat betekent minder kosten voor jou, aangezien de meeste hostingbedrijven extra in rekening brengen voor meer opslagruimte. Door te vereenvoudigen wat je op jouw site weergeeft, kun je mogelijk geld besparen op hosting in de loop van een paar jaar. Een andere goede oplossing is de productafbeeldingen extern ophalen via een CDN netwerk.

11. Simpel ontwerp ziet er professioneler uit

Mensen zijn eerder geneigd om zaken te doen met een website die er professioneel uitziet, en je kunt dit effect bereiken met een eenvoudig ontwerp.

De waarheid is dat je beter af bent met een minimalistisch ontwerp dan met een complex ontwerp, omdat het gemakkelijker is om de onmiddellijke waarde te herkennen die je als bedrijf kunt bieden.

Om een professionele uitstraling te bereiken, gebruik je een eenvoudig kleurenschema en grote letters om de voordelen van het werken met jouw bedrijf uit te leggen.

12. Simpel ontwerp maakt een goede eerste indruk

Je hebt gehoord dat mensen je binnen enkele minuten beoordelen. Maar wist je dat mensen jouw website net zo snel beoordelen?

Een onderzoek van Google heeft aangetoond dat visuele complexiteit van invloed is op de aantrekkingskracht van een site binnen 17 milliseconden na een bezoek.

Met andere woorden, mensen geven de voorkeur aan een website met een eenvoudig ontwerp, en ze beoordelen het binnen 60 seconden na het zien ervan.

Dus wat kun je doen om jouw website aantrekkelijker te maken? In plaats van je tijd te besteden aan een paar verschillende functies, producten of voordelen, moet je de keuzes beperken.

Simpel ontwerp maakt een goede eerste indruk

Geef één hoofdboodschap en ondersteun deze met boeiende afbeeldingen en een vet en eenvoudig ontwerp.

Conclusie

Een simpel en clean webdesign biedt talloze voordelen, van betere bruikbaarheid en toegankelijkheid tot een snellere laadtijd en een hogere conversie.

Het is ook gemakkelijker te onderhouden, te begrijpen en te onthouden. Een minimalistische benadering van webdesign stelt de gebruikerservaring centraal, waardoor bezoekers sneller kunnen vinden wat ze zoeken en eerder geneigd zijn om actie te ondernemen.

Kortom, het is de moeite waard om te overwegen om jouw website te vereenvoudigen en een schoner en eenvoudiger ontwerp te omarmen. Het zal je helpen om betere resultaten te behalen en jouw online aanwezigheid te verbeteren.

Heb je hulp nodig? Vraag mij dan gerust om advies en neem contact op!

roy monteiro grafisch vormgever

Roy Monteiro

Designer

Let's Collab
Maak een afspraakGratis SEO scanOfferte aanvragen