Home Blog 4 linkbuilding tips die werken
Let's Collab
5 Social media tips voor 2023 en 4 linkbuilding tips die werken
  • 20 jul 13:53
  • 6 min.
  • Digital marketing
stefan katalanc online marketeer
Stefan Katalanc

4 linkbuilding tips die werken

Veel marketeers zijn gestopt met campagnes om linkjes te verzamelen, omdat ze linkbuilding ‘irritant’ of ‘respectloos’ vinden. Maar die links heb je nodig als je meer organisch verkeer wilt genereren voor je website. Linkbuilding moet dus nog steeds een prioriteit zijn. In dit artikel ontdek je meer over waarom je links moet ‘bouwen’ naar je website, plus vier linkbuildingtips die vandaag de dag nog steeds werken.

Hier zit het probleem

Linkbuilding tips

Het is geen geheim dat linkbuilding van cruciaal belang is voor een goede organische vindbaarheid in zoekmachines. Als je een betere ranking in zoekmachines wilt, heb je nou eenmaal meer backlinks nodig. Hoe dat zit? Nou, links geven context en kracht aan pagina’s die Google als gezaghebbend ziet. Google zal vrijwel zeker een pagina met 100.000 links als gezaghebbender behandelen dan een pagina met 1.000 links (tenzij al die links waardeloos zijn natuurlijk).

Maar dat is precies het probleem: iederéén heeft links nodig en iederéén voert daarvoor campagne. Dus hoe krijg je in hemelsnaam links als de helft van je inboxberichten bestaat uit andere mensen die je om een link vragen?
Gelukkig zijn er een paar manieren waarop je campagne kunt voeren voor backlinks die gegarandeerd resultaten opleveren – en waarmee je de kans flink verkleind dat mensen je vervelend vinden.

Linkbuilding tips als hoeksteen van SEO inspanningen

We horen vaak dat linkbuilding een hoeksteen moet zijn van onze SEO-inspanningen. Dat is waar, maar veel marketeers weten niet waarom. Waarom heb je links nodig? Hoe komt het dat links ervoor zorgen dat jouw content beter rankt? Backlinko analyseerde meer dan 1,8 miljoen pagina’s met zoekresultaten van Google. Het doel: erachter komen welke factoren samenhangen met hogere rankings. Raad eens wat ze ontdekten …? Dat het bouwen van links van cruciaal belang is voor het rangschikken van de positie!

Links zijn een factor die Google gebruikt om de relevantie, autoriteit en populariteit van inhoud te meten. Linkbuilding vormt dan ook een ‘noodzakelijk kwaad’ bij de bouw van je SEO-strategie en als je meer organisch verkeer wilt trekken. Deze vier tips voor campagnes voor linkbuilding die nog steeds werken, helpen je verder.

Tip #1: Gastbloggen

Gastbloggen is een van de manieren om nieuw online verkeer naar je site te leiden. Het is relevant, branchespecifiek én geeft je de kans jezelf te profileren als branche-expert en geleerde leider.
Ondanks wat je misschien hebt gehoord, is bloggen niet dood. Maar je moet het wel goed doen.
Bloggen op je eigen site is geweldig. Posten op gastsites die al miljoenen fans hebben, is een veel gemakkelijker manier om verkeer aan te trekken waar je anders geen ingang bij zou hebben.

Zie gastbloggen als volgt: het is bijna gratis promotie. Je schrijft een mooi artikel voor een publicatie. In ruil voor het werk dat je hebt geleverd, krijg je waardevolle links. Dus de sleutel hier is om alleen gastpost op hoogwaardige, spraakmakende sites te plaatsen. Verspil geen tijd aan gastbloggen op sites zonder autoriteit, want dan kun je beter op je eigen blog posten.

Gastbloggen – hoe doe je het?

Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Om aan de slag te gaan hoef je alleen maar te zoeken naar sites die gastposten toestaan. Ook dát is gemakkelijk. Heb je een favoriete marketingblog? Misschien is dat bijvoorbeeld SEMrush. Ga dan eerst naar Google en voer een aangepaste zoekopdracht uit, zoals deze:

Je kunt ook zoekopdrachten gebruiken zoals:

((doelsite)) + guest post of gastpost
((doelsite)) + guest blog of gastblog
((doelsite)) + blogrichtlijnen

En kijk wat er als eerste verschijnt:

Klik op dat bericht en bekijk de richtlijnen van die blog. Je kunt vrijwel direct beginnen met een gastpost insturen.

Het mooie van deze techniek? Dat het snel en eenvoudig is. Je hoeft geen fancy e-mailtool te vinden. Je hoeft mensen niet ‘koud’ te e-mailen en weken te wachten op een ‘nee’. Je vult gewoon een formulier in en wordt daarna beoordeeld voor indiening. Dit is verreweg de meest eenvoudige manier om de gastblogtechniek te gebruiken en links te krijgen.

Tip #2: benoem influencers in je bericht

Heb je ooit een blogbericht gelezen als: “Wat zeggen de beste experts uit de branche over X?” Zelf zie ik dat wel eens. Sterker nog, ik zie ze eigenlijk altijd! Dat zit zo: als je een populaire influencer in je bericht vermeldt, krijg je meer links. Waarom? Omdat de influencer die je noemde, het waarschijnlijk zal delen (als het goed is). En dat resulteert in meer links voor jou. Simpel toch?

Influencers vermelden – hoe begin je eraan?

Begin met het zoeken naar berichten zoals deze. Zoek bijvoorbeeld naar iets als dit:

Dit type zoekopdracht levert lijstachtige round-up posts op (experts die hun visie op een onderwerp delen) met tonnen van de beste influencers. Klik vervolgens op een van deze berichten en vind de beste influencers om in je volgende artikel te vermelden.

Onthoud wel het volgende: je artikel moet topkwaliteit hebben om links te krijgen als je een influencer noemt.

Goed om te weten: links krijgen is geen snel proces. Technieken als deze helpen dat proces wél te versnellen. Het noemen van influencers is hierbij een geweldige manier om hun aandacht te trekken en ze aan te prijzen, terwijl je zelf links krijgt.

Tip #3. Zoeken naar relevante gebroken links

Links die niet meer werken, noemen we gebroken links. Zoeken op gebroken links die voor jou relevant zijn, is een oude techniek die nog steeds werkt. De methode bestaat al vele jaren, en dat heeft een goede reden: het werkt nog steeds, zelfs vandaag de dag!

Het idee is vrij eenvoudig: je bladert door een populaire brancheblog of influencerblog en scant de pagina op gebroken links. Als je er een tegenkomt, stuur dan een e-mail naar die blogger. Dát is het moment om jouw blog aan te bieden. Schrijf iets als: “Ik heb gemerkt dat de X-link is gebroken. Ik heb een artikel over dit onderwerp waarmee je het kunt vervangen.”

Wees gerust iets minder agressief J, maar je begrijpt het uitgangspunt.

Relevante gebroken links ‘repareren’ – hoe doe je het?

Gebruik een tool als Check My Links.

Check My Links

Voeg de webnaam eenvoudig toe aan jouw Chrome-browser en ga naar je favoriete brancheblog. Vind vervolgens die gebroken link en gebruik deze om aan de schrijver je eigen blogpost te pitchen ter vervanging.

Tip: probeer een eenvoudig e-mailsjabloon te gebruiken. Met veel succes gebruikte ik in het verleden kort en krachtig deze:

Hoi, __,

Ik las je bericht op X en merkte dat de X-link niet werkte.

Ik vond de post geweldig en wilde je dit gewoon laten weten, zodat je het kunt oplossen.

Eigenlijk heb ik een artikel (link invoegen) over dit onderwerp geschreven. Als je wilt, kun je de verbroken link ermee vervangen.

Het beste,

_________

Probeer echt, eerlijk en eenvoudig te zijn in jouw woordkeus. Probeer niet het systeem te bespelen of mensen te gebruiken. Bied eenvoudig jouw link aan als een gemakkelijke oplossing voor het probleem.

Tip #4. Gebruik infographics als linkbait

Infographics zijn enkele van de meest gedeelde soorten inhoud. Er zijn zelfs hele sites uitsluitend gewijd aan het publiceren van infographic-inhoud.

Waarom houden mensen van infographics? Dit komt omdat visuele inhoud het beste presteert. Mensen willen geen blogpost van 6.000 woorden lezen; ze willen jouw infographic scannen en die informatie in slechts een paar seconden of minuten krijgen.

En wist je dat mensen vaak afbeeldingen uit infographics knippen voor hun eigen blog? Dát betekent dat je heel veel links krijgt als het een afbeelding uit jóuw blog is J.

Het is een bekend feit dat mensen beelden beter zien en onthouden dan tekst. Deze tactiek geeft je een betere kans om meer links te krijgen, omdat mensen nou eenmaal gemakkelijk infographics online delen. Voeg dus vooral een infographic toe om ervoor te zorgen dat je inhoud meer shares en links krijgt.

Conclusie

Als je beter wilt scoren met organische zoekwoorden, concentreer je dan op het bouwen van links. Meer backlinks geeft je nou eenmaal meer macht in de rankings.

Jouw contentmarketinginspanningen hangen af van het wel of niet hebben van links om er grip op te krijgen. Vermeldingen en backlinks kunnen enorme hoeveelheden relevant verkeer naar jouw site leiden.

Het loont echt enorm om je tijd en inspanningen te richten op linkbuilding. Gelukkig zijn er nog steeds campagnetips voor het bouwen van links die vandaag de dag werken.

Begin met invoeren van een bijgewerkte gastblogstrategie. Noem vervolgens topinfluencers in je bericht voor een goede kans op een link. En als je méér wilt bereiken, probeer dan te zoeken naar gebroken links en je inhoud te pitchen bij invloedrijke blogs.

Als al het andere faalt, maak dan hoogwaardige infographics om links binnen te halen.

Heb jij andere ervaring met linkjes scoren? Ik ben heel benieuwd: welke tips voor campagnes voor linkbuilding heb jij gevonden die nog steeds werken?

stefan katalanc online marketeer

Stefan Katalanc

Digital Marketeer - Director

Let's Collab
Maak een afspraakGratis SEO scanOfferte aanvragen