Home Blog Pas een bewezen retargeting strategie toe
Let's Collab
Pas een bewezen retargeting strategie toe
  • 22 jan 18:31
  • 9 min.
  • Digital marketing
stefan katalanc online marketeer
Stefan Katalanc

Pas een bewezen retargeting strategie toe

Hoe zet je remarketing nu echt goed in? Retargeting is een geweldige manier om extra verkopen te genereren; verkopen die je anders niet zou hebben. Maar hoe werkt deze remarketing? En wat zou je daarbij vooral eens moeten proberen? Ik geef je hier drie concreet bewezen succesvolle voorbeelden van remarketingstrategieën die je direct kunt toepassen.

1. Bezoekers retargeten die specifieke pagina bezochten

Retargeting kan snel fout gaan. Je hebt vaak maar 1 of 2 kansen om het goed te doen, anders ben je de potentiële klant kwijt. Hoe veel marketeers echter adverteren via Facebook, Google of LinkedIn? Ze starten een standaard retargetingcampagne om alle mensen die de website de afgelopen 60 dagen bezochten opnieuw te targeten. Dit kan werken, maar erg effectief is het niet.

Waarom standaard retargeten niet erg effectief is

De conversie ratio’s zijn laag bij een standaard retargeting op bezoekers. Maar waarom? Omdat je te breed target. Je speelt niet in op de specifieke behoefte van een potentiële klant. Onderstaande voorbeeld maakt dit duidelijk.

Stel: bezoeker 1 bekijkt een webpagina en vertrekt dan meteen. Bezoeker 2 bezoekt dezelfde pagina, vult vervolgens een formulier in en gaat naar meerdere pagina’s. Welke algemene ‘remarketing’ ga je nu gebruiken voor beide bezoekers? Een formulier promoten is voor bezoeker 2 niet relevant; diegene vulde dat al in. En een gratis product aanbieden is weer niet logisch voor bezoeker 1. Zo zie je dat je al snel in de problemen komt met retargeten van bezoekers met een verkeerde boodschap.

Wat werkt efficiënter en effectiever, en zorgt voor meer slagingskans?

Slimmer werken, in plaats van harder J. Leer je bezoekers daarom eerst goed kennen en probeer te begrijpen wat ze nou eigenlijk willen. Daarom ben ik voorstander van retargeten op basis van specifieke gebeurtenissen of paginabezoeken.

Bekijk bijvoorbeeld deze retargeting-advertentie:

bigcommerce retargeting advertentie

Merk je hoe hypergericht de targeting, boodschap en inhoud zijn? De advertentie gaat letterlijk over een enkel product dat BigCommerce aanbiedt. Dat is een van de beste methoden voor retargeting! Waarom? Omdat mensen die geen conversie opleveren op jouw producten meestal twee dingen ervaren:

  • Ze willen je nog geen geld betalen.
  • Ze weten niet hoe jouw product hen kan helpen.

BigCommerce raakte effectief het tweede punt op een sterke manier. Het communiceerde precies hoe ik waarde kon vinden in het product waar ik al naar aan het kijken was.

Of wat dacht je van dit voorbeeld van Doorpak BV:

Doorpak remarketing LinkedIn

Voor een klant bezocht ik de opleidingenpagina van dit bedrijf. Doel: ontdekken of het kan helpen leiderschap binnen een team te verbeteren. Slechts een paar dagen later, na niet opnieuw te hebben gezocht of te hebben geconverteerd, haalde het bedrijf me binnen. Dat deed het met een specifieke, CTA-georiënteerde retargeting-advertentie: op basis van de exacte pagina die ik bezocht!

Dit is dus mijn punt: Retargeting op basis van specifieke url-bezoeken werkt! Het is een van de beste retargeting-methoden die ik ken.

Retargeting voor starters: welk platform?

Er zijn twee platforms die ik kan aanbevelen om te gebruiken: Google Ads en Facebook. Voor deze blog gebruik ik Facebook. Reden? Dit is een van de meest populaire manieren om retargeting-advertenties weer te geven. Bovendien vind ik veel meer succes op Facebook dan met display-advertenties op GoogleAds.

Beginnen met retargeting: 3 stappen

1. Open Facebook Business Suite en maak een nieuwe, aangepaste doelgroep aan. Dit doe je via het vervolgkeuzemenu. Uit het menu met aangepaste doelgroepopties gaan we nu websiteverkeer selecteren als marketingdoel.

retargeting facebook website bezoeken

Met dit doelgroeptype maak je lijsten van mensen die specifieke url’s bezochten.

2. Selecteer nu ‘Mensen die specifieke webpagina’s hebben bezocht’. Daarna kun je zo veel details inschakelen als je wilt.

 

gebeurtenissen

3. Maak een nieuwe advertentiecampagne met als doelgroep jouw retargetinggroep die een specifieke pagina bezocht.

Bijvoorbeeld: Ben je je aan het voorbereiden op een webinar? Heb je een bestemmingspagina waar jij verkeer naartoe leidt voor een specifiek doel? Dan zorg je voor de juiste landingspagina en advertentie met een goede call-to-action. Zo laat je de bezoeker op die pagina landen.

Verfijn eventueel jouw Facebook-retargeting-advertenties verder met:

  • apparaat gebruikt
  • frequentie

Als je dit doet, weet je één ding zeker: de mensen die dit product vaak bezoeken, hebben een klein duwtje in de rug nodig om te converteren. Gebruik daarom een advertentie die hen laat zien hoe ze dat product moeten gebruiken. Laat ze de waarde of het voordeel zien van het kopen ervan. Omdat ze het product meerdere keren bekeken, weet je dat ze er waarschijnlijk bijna klaar voor zijn om te kopen. Dit type retargeting is dan ook een van de meest effectieve manieren om bezoekers te laten converteren.

2. Bestaande klanten retargeten

Je vraagt je vast al af, waarom zou ik überhaupt mijn bestaande klanten willen retargeten? Het antwoord is simpel: om klanten en nieuwsbriefabonnees die al een tijd niets meer kochten opnieuw wakker te maken.

Het grootste probleem van een nieuwsbriefabonneelijst?

Je abonnees reageren op een gegeven moment niet meer; de lijst krijgt ’verloop’, waarbij nieuwe bezoekers meedoen en oude niet meer reageren. Hierdoor bereiken upsell nieuwsbrieven niet meer de beoogde gebruikers. Dus wat doe je? Retarget je bestaande klanten!

Ik hou van deze strategie. Weet je waarom? Omdat het ongelooflijk goedkoop is met deze relevante advertenties. Dat betekent dat je CTR hoog wordt.

Bekijk bijvoorbeeld deze advertentie van American Express:

remarketing american express

De creditcardmaatschappij probeert bestaande klanten te laten converteren door een andere creditcard bij hen te krijgen.

Zie je het patroon bij deze voorbeelden? In het geval van deze maatschappij retarget zij op bezoekers die eerder converteerden of bestaande klanten zijn. Een van mijn favoriete retargeting-voorbeelden van deze methode? BirchBox.

bestaande klanten retargeten

We willen jou terug! Het targeting uitgangspunt van deze advertentie is vrij duidelijk: oude klanten retargeten die al een tijdje geen aankoop deden.

Dit soort dingen werkt heel goed. Waarom?

Omdat mensen al conversie opleverden voor jouw producten en diensten. En dat betekent dat je niets riskeert door hen te vragen terug te komen.

Zo stel je het in

Je stelt het ongelooflijk eenvoudig in. Nogmaals, doet dit op Ads of Facebook; het kost je maar een paar minuten.

  1. Ga naar Facebook’s Advertentiebeheer.
  2. Navigeer naar doelgroepen.
  3. Klik op Een doelgroep maken.
  4. Maak vanaf hier nog een aangepaste doelgroep en selecteer Klantenlijst.
  5. Upload je doelgroeplijst.
    Importeer je contacten rechtstreeks uit nieuwsbriefprogramma’s of upload je een geëxporteerde lijst met huidige of oude klanten.
  6. Zie je een groen vinkje, dan ben je klaar voor de start. Bij een geel uitroepteken moet je mogelijk enkele ID’s handmatig bijwerken.

De sleutel hier is: jouw klantenbestand of e-maillijst sorteren op hoe oud of niet-reagerend klanten zijn.

Heb je klanten die consequent kopen? Verspil aan hen dan geen geld voor reclame. Richt je inspanningen op klanten die al een tijdje niet converteerden. Of die niet reageerden op e-mail marketing. Dit geeft je nog een goede kans ze terug te brengen bij je producten.

3. Leadgeneratie-advertenties maken vanuit paginabetrokkenheid

Boek je geen succes met retargetinginspanningen op basis van websites? Dan is leadgeneratie adverteren misschien de beste keuze voor jou.

Handige leadgeneratie-tool

Facebook heeft een krachtige tool om leads te genereren: Lead Ads. Dit zijn eigenlijk advertenties op basis van formulieren die leadmagneten aanbieden in ruil voor klantinformatie. Zoals e-mailadres en taaktype. Het is hetzelfde idee als een e-book-leadmagneet plaatsen op een bestemmingspagina op jouw website; alleen dan nu op Facebook.

Waarom zijn ze zo’n succes?

Deze advertenties zijn een van de meest intuïtieve, natuurlijk ogende formulieren die je kunt maken.

Hier een voorbeeld van hoe ze eruit zien en werken:

leads genereren

Deze prachtige, naadloos geïntegreerde advertenties bieden de klant een leadmagneet.

Een van de beste manieren om deze advertenties weer te geven

Facebook-paginabetrokkenheid gebruiken als retargeting-instelling – dát geeft advertenties slim weer. Voordat ik inga op de details hiervan, laten we eens kijken naar een paar voorbeelden hiervan. En naar hoe effectief ze kunnen zijn.

Eerst een advertentie voor het genereren van leads van Natuurmonumenten:

Natuurmonumenten retargeting

Klik ik op de advertentie? Dan word ik rechtstreeks naar een leadformulier binnen Facebook geleid. Ongelooflijk effectief om mensen te laten converteren! Waarom? Omdat het hen niet dwingt Facebook te verlaten. Mensen surfen immers niet elke dag op Facebook om advertenties te zien; ze bladeren erin om te communiceren met vrienden en familie. Of om nieuwsartikelen te lezen.

Dit is waarom het slimmer werkt

Iemand offsite laten gaan, is een groot risico; dat kan jouw advertentie-uitgaven verspillen en conversies verlagen. Daarom zijn leadadvertenties zo succesvol. Ze onderbreken het proces of de gewoonte van een typische Facebook-gebruiker niet en geeft tóch de leadmagneet.

Dus waarom opnieuw targeten via Facebook-paginabetrokkenheid?

Omdat je weet dat deze gebruikers actief zijn op Facebook. Dat betekent dat jouw retargeting-inspanningen veel succesvoller worden. Immers, deze hyperbewuste gebruikers bekijken waarschijnlijk altijd nieuwe merken op sociale media. Het heeft alleen zin om ze te targeten met Facebook-advertenties.

Zo pak je dat aan: 9 stappen

  • Een advertentie maken om leads te genereren vraagt eerst om een doelgroep te maken op basis van paginabetrokkenheid. Maak dus een aangepaste doelgroep.
  • Kies vervolgens ‘Facebook-pagina’ in de lijst met bronnen:

remarketing facebook pagina

  • Vanaf hier heb je een heleboel opties om uit te kiezen; ze hangen af van hoe specifiek je wilt retargeten.

remarketing facebook pagina gebeurtenissen

Retarget bijvoorbeeld iedereen die betrokken was bij een bericht of advertentie. Of iemand die eerder op een CTA klikte. Of iemand die jouw pagina of bericht opsloeg.

  • Nadat je een retargeting-statistiek selecteerde, sla je deze doelgroep op.
  • Ga nu naar Facebook Ads Manager voor een ​​nieuwe lead-gen-advertentie.

leads campagne facebook

  • Selecteer ‘Leads genereren’ als jouw marketingdoelstelling.
  • Selecteer jouw advertentie-indeling.

Mijn tip: gebruik hiervoor een ​​enkele afbeelding, enkele video of diavoorstelling. De reden? Carrousels zijn vaak te ingewikkeld voor een eenvoudige advertentie gericht op lead generatie.

  • Bewerk de inhoud en de leadmagneet op de advertentie.

Bij dit deel begin je met een aanbieding of stimulans om deze opnieuw getargete klanten hun e-mailadres te laten geven. Bied bijvoorbeeld een e-book, whitepaper, coupon of iets anders aan; geef ze een reden om jouw formulier in te vullen en op de call-to-action te klikken. Bewerk en optimaliseer jouw formuliervelden op basis van die doelgroep.

  • Beperk in de volgende stap jouw formuliervragen voor alleen de belangrijkste informatie.

Je wilt bezoekers niet overweldigen of te veel van hun tijd in beslag nemen. Het doel hier is op een gemakkelijke, pijnloze manier leads verzamelen.

Waarom dit zo fijn werkt?

Retargeting op basis van pagina’s van Facebook is een van mijn favoriete manieren om gebruikers terug naar mijn site te leiden. Of om ze te laten converteren op leadmagneten en producten. Dat zit zo: het zijn vaak zeer betrokken doelgroepen die Facebook anders gebruiken dan de meeste gebruikers. In plaats van hiermee vooral met familie of vrienden te communiceren, zoeken ze hier actief naar bedrijven.

Gebruik dit als een kans om bezoekers te laten converteren die niet zouden converteren op jouw site, of die interesse toonden in jouw pagina’s.

Retargetingstrategieën - Conclusie

Het grootste deel van jouw websiteverkeer leidt eenvoudigweg niet bij het eerste bezoek tot conversie. De bezoekers weten niet wie je bent, wat je doet en zelfs niet hoe je hen zou kunnen helpen; ze zijn er gewoon nog niet klaar voor. Of nog niet bereid jouw product of dienst te kopen. Retargeting-advertenties helpen die gebruikers terug te halen als ze dichter bij conversie zijn.

Ondanks ‘bannerblindheid’ zijn er nog steeds een paar manieren om bezoekers opnieuw te targeten zonder ze gek te maken. Dat doe je als volgt:

  • Begin met specifieke url-bezoeken te retargeten.
    Dit is een van de meest nauwkeurige retargeting-inspanningen die je kunt gebruiken om klanten te converteren. Ik zie het de hele tijd op mijn Facebook-feed en ik krijg er doorlopend conversie op.
  • Probeer vervolgens niet-reagerende, bestaande klanten opnieuw te targeten.
    Converteerde iemand bijvoorbeeld de afgelopen zes maanden niet? Stuur deze persoon dan een paar advertenties om meer verkopen te stimuleren.
  • Voer ten slotte advertenties voor leadgeneratie uit die overeenkomen met betrokkenheid op jouw site.
    Dit zal je helpen gebruikers aan te trekken die al betrokken zijn; die zijn dus eerder ontvankelijk voor je advertenties.

Onthoud dus: retargeting-inspanningen moeten specifiek en hypergericht zijn om conversies te stimuleren.

Hou je me op de hoogte welke retargeting-inspanningen voor jou het beste werken?

stefan katalanc online marketeer

Stefan Katalanc

Digital Marketeer - Director

Let's Collab
Maak een afspraakGratis SEO scanOfferte aanvragen