Home Blog 10 voorbeelden van slecht design
Let’s collab
10 voorbeelden van slecht design
  • 12 jul 09:57
  • 4 min.
  • Design
roy monteiro grafisch vormgever
Roy Monteiro

10 voorbeelden van slecht design

Zo nu en dan komen we allemaal weleens een website of andere digitale ervaring tegen waarbij je denkt ‘ow dat is niet zo slim gedaan’. Maar wat maakt een design nou eigenlijk slecht? En belangrijker, hoe kun je zelf deze fouten vermijden? Dit en meer ga je lezen in deze blog!

1. Het ontwerp is te rommelig

Niemand houdt ervan als iets rommelig is, toch? Een veelte druk design waar alles en nog wat erop staat is niet meer van deze tijd. Doet je meer denken aan de begintijd van het internet. Herkenbaar aan websites waar zoveel mogelijk informatie op moet komen te staan zonder amper witruimtes.

Niet iedere website hoeft minimalistisch te zijn, maar wel wenselijk is dat een website ‘ruimte’ heeft om gelezen te worden. Verwijder daarom elementen die afleiden van de belangrijke onderdelen, zodat deze laatste meer zullen opvallen.

2. Inconsistenties

Inconsistenties zijn super irritant. Kleuren die anders zijn per pagina, lettertypes die afwijken, of zelfs hele andere navigatiestructuren. Je kunt je voorstellen dat het ontzettend irritant is voor de gebruiker om elke keer weer te moeten ‘wennen’ aan heel iets anders.

Daarom is mijn advies om altijd te werken met een huisstijlgids. Bepaal van te voren hoe elementen eruit moeten zien, wat de lettertypes moeten zijn en welke kleuren de basis vormen. Ook zaken als iconen en scheidingslijnen kun je laten vastleggen.

3. Slechte typografie

De juiste typografie is belangrijk. Een juiste typografische hiërarchie evenzo! Mooie tekst moet gelezen worden en met overal dezelfde tekst uiterlijk is dat niet heel uitnodigend.

Een gestructureerde typografische hiërarchie zet kracht bij het onderscheiden van koppen, subkoppen en normale content. Het is belangrijker dan je denkt en verhoogt de leesbaarheid enorm op een website. Mijn advies is om met maximaal 2 lettertypes te werken en hierin te variëren in fontweight en fontstyle.

4. Verwarrende iconen

Iconen zijn super handig om te gebruiken om bezoekers handige visuele aanwijzingen te geven over de inhoud van de bestemmingspagina of content. Het doel is directe herkenbaarheid zodat gebruikers makkelijker kunnen navigeren op de website.

Ga je experimenteren met alternatieve iconen, dan loop je het risico dat gebruikers je iconen niet begrijpen. Vooral abstracte of metaforische iconen kunnen je bezoekers alleen in verwarring brengen. Als je toch afwijkt met iconen, gebruik dan labels om de symbolen toch te voorzien van toelichting.

5. Onduidelijke formulieren

Ongetwijfeld dat je gebruik maakt van een formulier op je website. Dit kan een contactformulier zijn, formulier om jezelf te abonneren op de nieuwsbrief of een aankoopformulier. Geef wel aandacht aan je formulier, want formulieren die niet duidelijk zijn kosten je geld. Je loopt conversies mis en dat is zonde!

Een paar basiszaken om in gedachten te houden bij het ontwerpen van formulieren:

  • Houd formulieren kort en krachtig zodat ze snel mogelijk het doel bereiken.
  • Maak de ‘verzend’ knop duidelijk zichtbaar met een beschrijvende label en een accentkleur om het op te laten vallen.
  • Laat foutmeldingen nuttig zijn en duidelijk voor de bezoeker. Zorg ervoor dat ze geactiveerd zijn vóórdat het formulier ingediend wordt.
  • Bij lange formulieren is het advies om het op te breken in kleinere pagina’s. Verwerk een stappenplan of voortgangsbalk in het formulier zodat ze weten bij welke stap ze zijn.

6. Slechte uitlijning

Slechte uitlijningen van elementen zijn een kriem voor een mooi design. Het voelt gewoon nét niet af en dat is jammer. Ook al ziet een gebruiker dat niet, een correcte uitlijning is gewoon heel belangrijk. Gebruik een raster om elementen in een ontwerp te plaatsen zodat het ontwerp rustig en netjes wordt. Vergeet niet om ook een basislijnraster te gebruiken.

7. Onzinnige afbeeldingen

Gebruik afbeeldingen en fotografie daar waar het functioneel is en bijdraagt aan de inhoud van een pagina. Ze moeten niet erin staan om de pagina maar te vullen. Probeer een afbeelding te plaatsen die in relatie staat met de content.

8. Gebrek aan contrast

Contrast is een belangrijk onderdeel voor de gebruiksvriendelijkheid en leesbaarheid van een website. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er contrast is tussen belangrijke elementen en dat tekst altijd goed leesbaar is. Blauwe tekst op een lichtblauw achtergrond is bijvoorbeeld niet echt prettig leesbaar. Dit zorgt ervoor dat gebruikers de belangrijke delen niet missen en maakt tekstinhoud leesbaarder.

9. Aannames maken

Als je niet goed begrijp hoe jouw doelgroep denkt en investeert in wat je doelgriep belangrijk vindt, dan kun je ook nooit een goed design maken. Maak daarom geen aannames, maar steek tijd in wat jouw klanten belangrijk vinden. Uiteindelijk moet het ontwerp wel goed aanslaan bij je publiek.

Maak gebruik van verschillende ontwerpideeën of voer A/B tests uit om achter te komen welk ontwerp of indeling beter werkt. Uiteindelijk zal een ontwerp dat visueel middelmatig is, maar voldoet aan de behoeften en wensen van de gebruiker, altijd een “beter” ontwerp zijn dan een ontwerp dat er mooi uitziet maar moeilijk te gebruiken is voor mensen.

10. Gebrek aan toegankelijkheid

Websites voor grote organisaties, overheden of waar veel traffic naartoe komt betekenen automatisch dat je te maken hebt met heel veel soorten gebruikers. Er zijn gelukkig veel digitale toegankelijkheidstools beschikbaar die een website toegankelijker maken voor bijvoorbeeld slechtzienden, doven of mensen met kleurblindheid.

Zie deze toevoegingen daarom ook niet als hinderlijk omdat ze niet in je ‘design’ passen, maar verwerk ze als vloeiende elementen die het voor alle gebruikers eenvoudig maakt om te gebruiken zodat het de uiteindelijke digitale beleving ten goede komt. Durf te onderscheiden!

roy monteiro grafisch vormgever

Roy Monteiro

Designer

Let’s collab
Plan een gesprekGratis SEO scan