Magento 2 in cijfers
SEO is belangrijk voor elke e-commerce shop, maar kan vooral belangrijk zijn als je een Magento 2 webshop draait in een land waar veel gebruik wordt gemaakt door zoekmachines zoals Google of BING. Hoe meer tijd je investeert in goede SEO, hoe meer je klanten kunt bereiken en dus ook meer conversies kunt behalen.
1. Verbeter je metadata
Een vaak vergeten onderdeel van SEO is het beheren van de metadata. Metadata is niet direct zichtbaar op de site maar wel heel belangrijk voor de zoekcrawlers van zoekmachines om je website te rangschikken. Van belang is dat je de belangrijkste zoektermen onderzoekt en vermeld in je meta titel en meta omschrijving. Betere metadata betekent doorgaan ook betere resultaten.
2. Los duplicate content op
Het hebben van dubbele inhoud (pagina’s met identieke content) kan zoekcrawlers verwarren en je SEO-prestaties beïnvloeden. Als een dubbele pagina onvermijdbaar is, kun je vanuit het robots.txt bestand aangeven dat bepaalde pagina’s uitgesloten worden van de crawlers van zoekmachines om te voorkomen dat ze dubbele inhoud op verschillende URL’s aanraken.
3. Denk aan een goede URL structuur en verwijzingen
Je webshop is altijd in beweging – denk aan verandering in het assortiment, nieuwe pagina’s die erbij komen met als gevolg dat je url structuur kan wijzigen. Iets wat je altijd wilt voorkomen is dat bezoekers een 404-pagina te zien krijgen. In Magento 2 is daar gelukkig een oplossing voor.
Automatische omleidingen: waarbij een klant automatisch wordt omgeleid naar de nieuwe URL bij het zoeken naar of proberen toegang te krijgen tot de oude.
Aangepaste omleidingen: hoewel dit een handmatig proces is, is het eenvoudig te doen binnen Magento 2.
4. Optimaliseer voor mobiele gebruikers
Het is een open deur, maar met 4,32 miljard mensen die mobiele apparaten gebruiken om toegang te krijgen tot internet, is het essentieel dat je Magento-website volledig is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.
Het is ook zinvol dat je gebruik maakt van de Google mobile-first indexering gebruikt, zodat je met je SEO nauwkeurig de termen weerspiegelt die mobiele gebruikers te zien krijgen wanneer ze online zoeken. Zorg ervoor dat alle aspecten van je site zijn geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers.
5. Gebruik een XML sitemap
Een XML-sitemap is misschien wel een van de beste functies voor de SEO van je Magento 2 webshop. Het is essentieel voor webcrawlers om de verschillende bestemmingspagina’s en interne links te vinden en te indexeren. Zie het als een kaart waarmee crawlers van zoekmachines begrijpen waar je site over gaat en waarmee ze hun weg kunnen vinden. Een XML sitemap is ook handig om snel zoekmachine crawlers nieuwe inhoud of bestemmingspagina’s te laten ontdekken.
6. Gebruik canonical tags
De standaardinstellingen van Magento 2 voegen geen canonieke URL’s toe aan de startpagina of overige pagina’s. Dit kan leiden tot dubbele inhoud op je site, wat een negatieve impact kan hebben op je SEO scores en zoekwoordenposities. Magento 2 biedt een aantal opties om dit probleem te verhelpen:
- Pas het sjabloon aan om naar zichzelf verwijzende canonieke URL’s op te nemen.
- Gebruik een speciale plug-in die canonieke tags voor je instelt.
- Voeg een aangepast XML-blok toe aan pagina’s zodat je de canonieke tag handmatig kunt toevoegen.
- Schakel canonieke tags in voor producten en categorieën op je site.
7. Voeg gestructureerde data toe
Gestructureerde data zijn een ‘must-have’ op e-commercesites. Dit kan zoekmachines helpen vertellen dat een bepaalde pagina informatie bevat over specifieke Stock-Keeping Units (SKU’s). Door gestructureerde data op je Magento webshop op te nemen, kun je opvallen door alle vereiste informatie te geven. Gegevens om te overwegen toe te voegen omvatten;
- Productnaam
- Beschrijving
- Afbeelding
- Prijs
- SKU
Overweeg je gebruik te maken van Google Shopping? Dan zijn deze gegevens zelfs verplicht. Lees hier meer over in onze andere blog over Google Shopping.
8. Configureer de robots.txt
Webshops kunnen al gauw uit duizenden pagina’s bestaan. Productpagina’s, categoriepagina’s, informatiepagina’s enz. Niet alle pagina’s zijn relevant. Maak dus een onderscheid hier in en sluit bijvoorbeeld minder relevante pagina’s uit van indexeren met het robots.txt-bestand.
Dit kan helpen pagina’s te blokkeren die niet relevant zijn voor de ranking, zoals afrekenpagina’s of de checkout. Als dit is ingeschakeld, betekent dit dat webcrawlers alleen pagina’s zien die bedoeld zijn om hoog te scoren in de organische resultaten van zoekmachines.
9. Verbeter de sitesnelheid
Zeg eens eerlijk, hoe lang ben jij bereid om te wachten als een pagina langzaam laad? Niet lang waarschijnlijk. Daarom is het van belang dat je je Magento 2 webshop optimaliseert voor snelheid. Denk aan het comprimeren van afbeeldingen en bijvoorbeeld de afbeeldingen omzetten in WebP. Ook is een snelle betrouwbare hosting erg belangrijk.
10. Gebruik een HTTPS verbinding
Vertrouwen en veiligheid zijn cruciaal voor elke webshop, met name omdat klanten betaalgegevens en persoonsgegevens achterlaten om om aankopen te doen. Een belangrijke voor het vertrouwen is het bieden van een veilige HTTPS-verbinding, wat eenvoudig te doen is met Magento. Als klanten een HTTPS-verbinding zien, weten ze dat ze veilig financiële transacties kunnen uitvoeren.
Conclusie
Een goede SEO strategie is onmisbaar voor e-commercebedrijven. Het is daarom de moeite waard om te kijken of je huidige SEO wellicht beter kan. Door ervoor te zorgen dat je Magento e-commercesite de nieuwste SEO-regels volgt die we o.a. in deze blog hebben vermeld , zul je verbeteringen moeten zien in belangrijke statistieken zoals conversieratio’s en organische bezoekersverkeer.
Besteed je het liever uit aan SEO experts? Neem dan gerust contact met ons op of vraag een offerte aan.